Dla pracownika

Wskazówki dla pracowników dydaktycznych- student w kryzysie psychicznym

Istotny wpływ na funkcjonowanie studenta w kryzysie ma środowisko w jakim się znajduje, w czasie studiów jednym z środowisk w którym osoba przebywa najczęściej jest Uczelnia. Stosunek wykładowcy do studenta może wspierać jego dobrostan psychiczny lub też potęgować stres i wzmacniać różnego rodzaju trudności. Nie wszystkie problemy, których doświadcza student wymagają interwencji medycznej czy terapeutycznej, część z nich można rozwiązać dzięki wsparciu koleżeńskiemu lub życzliwemu podejściu dydaktyka, który ma bezpośredni kontakt ze studentem.

Co można zrobić, aby wesprzeć studenta w kryzysie i/lub studenta ze szczególnymi potrzebami?  

  1. Wysłuchaj: stwórz warunki do rozmowy, zadbaj o intymność, nie prowadź trudnych rozmów w obecności innych studentów, w korytarzu, przed budynkiem.
  2. Zapytaj: jeśli student podzieli się informacjami o trudnej sytuacji, dowiedz się czy możesz coś dla niego w tej sprawie zrobić ,czy jest jakiś sposób, w jaki możesz okazać mu wsparci.
  3. Pozostań w swojej roli: nie diagnozuj kondycji psychicznej studenta, przekieruj w odpowiednie miejsce w tym celu, a Ty koncentruj się na zachowaniach i ich konsekwencjach dla procesu studiowani.
  4. Udziel informacji:

    • poinformuj o funkcjonowaniu Punktu Pomocy Psychologicznej oraz Biura Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami , powiedz, że jeśli trudno byłoby mu zadzwonić może także umówić się mailowo lub w szczególnej sytuacji ty także służysz pomocą w umówieniu wizyty (nr telefonu do BON : 91 449 58 82, mail: bon@zut.edu.pl);
    • na pierwszych spotkaniach z grupą poinformuj studentów, że przekazując wykładowcy informacje o chorobie psychicznej lub somatycznej wykładowca może pomóc im dotrzeć do dodatkowego wsparcia.

  5. Bądź uważny: jeśli student nagle przestaje chodzić na zajęcia skontaktuj się z opiekunem roku.
  6. Nie naciskaj: pamiętaj, że student ma prawo odmówić skorzystania ze wsparcia, które mu proponujesz, nie traktuj odmowy personalnie.
  7. Zadbaj o siebie: jeśli usłyszysz od studenta informacje, które Ciebie samego przytłaczają, nie wiesz co zrobić, jak zareagować, skontaktuj się z Punktem Pomocy Psychologicznej- specjalista udzieli Ci odpowiednich wskazówek.

Opracowanie: mgr Paulina Jagodzińska

Współpraca: mgr Karina Smolińska