Szkolenie świadomościowe dla kadry dydaktycznej i dydaktyczno-badawczej
Cel szkolenia
Uwrażliwienie osób prowadzących zajęcia ze studentami i doktorantami na tematykę niepełnosprawności oraz podniesienie kompetencji społecznych i dydaktycznych w zakresie wykonywanych obowiązków.
Czas szkolenia
1 dzień szkoleniowy po 8h (8 x 45 min)
szkolenie online
Potwierdzenie uczestnictwa
Uczestnik otrzyma certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia/ podniesienia kompetencji. W czasie szkolenia będą przeprowadzone pre- i post testy.
Zakres szkolenia
Bloki tematyczne:
1. Niepełnosprawność - koncepcja medyczna i społeczna, ramy prawne.
2. Obowiązki Uczelni w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
3. Osoby z ograniczoną sprawnością fizyczną - codzienność, funkcjonowanie w przestrzeni, bariery otoczenia, bariery prawne, doświadczanie (symulacja) niepełnosprawności - wózki, balkoniki, kule, kombinezon starości – przy szkoleniu stacjonarnym.
4. Osoby nie(do)widzące - codzienność, funkcjonowanie w przestrzeni, bariery otoczenia (wykluczenie cyfrowe), bariery prawne, doświadczanie (symulacja) niepełnosprawności - symulatory wad wzroku, symulacja niewidzenia.
5. Osoby nie(do)słyszące, Głuche - codzienność, funkcjonowanie w przestrzeni, bariery otoczenia (wykluczenie informacyjne), bariery prawne, doświadczanie (symulacja) niepełnosprawności - "miasto głuchych".
6. Osoby z niepełnosprawnościami psychicznymi, ze spektrum autyzmu, z chorobami psychicznymi - codzienność, funkcjonowanie w przestrzeni, bariery otoczenia, bariery prawne, doświadczanie (symulacja) niepełnosprawności.
Zagadnienia szczegółowe:
1. Definicja niepełnosprawności, bariery, stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością.
2. Stosowanie właściwej terminologii w zakresie niepełnosprawności.
3. Stopnie i rodzaje niepełnosprawności.
4. Sytuacja formalno-prawna osób z niepełnosprawnością na uczelni.
5. Podstawowe zasady w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością.
6. Definiowanie potrzeb i sposoby pomocy osobom niepełnosprawnym ruchowo, sensorycznie: nie(do)widzącym, nie(do)słyszącym, z zaburzeniami psychicznymi.
7. Zasady racjonalnego wsparcia (właściwe wspieranie ON zamiast wyręczania) w oparciu o 7 zasad opracowanych przez KRASP.
8. Główne zagadnienia dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej.
Rekrutacja
Najbliższe terminy szkoleń online. Wybierz wybraną datę i kliknij w link do rejestracji:
O zapisie na wybrany termin decyduje kolejność zgłoszeń.
Każda osoba biorąca udział w rekrutacji powinna zapoznać się z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w szkoleniach a po potwierdzeniu zakwalifikowania się na szkolenie powinna wypełnić dokumenty z zakładki Pliki do pobrania.
Przewidzianych jest 30 grup szkoleniowych po ok. 15 uczestników każda.
Administracja szkoleń w ramach projektu
Niwelowanie barier w dostępie do edukacji - dostosowani bez zarzutów (POWR.03.05.00-00-A050/19-00)
Ewelina Kurpiewska
oraz
Anna Jasińska
tel. 91 449 45 93
Dział ds. studenckich, pok. 007B
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie